Languages

Гидон Кремер

Међу водећим светским виолинистима, Гидон Кремер је остварио можда и најнеконвенционалнију каријеру. Рођен је 27. фебруара 1947. године у Риги, Летонија, и почео је да учи да свира виолину са четири године са својим оцем и дедом, обојицом угледних гудача. Са седам година уписао је Музичку школу у Риги, где је брзо напредовао, а већ са шеснаест година био је награђен Првом наградом Републике Летоније. Две године касније, започео је студије код Давида Ојстраха на Московском конзерваторијуму. Гидон Кремер је наставио да осваја низ престижних награда, укључујући награде на Такмичењу Краљице Елизабете 1967. године у Бриселу, Међународном музичком такмичењу у Монтреалу 1969. године, као и прве награде на међународним такмичењима Паганини 1969. и Чајковски 1970. године.

 

Током протеклих пет деценија, Кремер је изградио и одржао светску репутацију једног од најоригиналнијих и најубедљивијих уметника своје генерације. Наступао је у скоро свим великим концертним дворанама као реситалиста, а у протеклих педесет година сарађивао је и са многим највећим диригентима и најпознатијим оркестрима из Европе и Северне Америке.

 

Репертоар Гидона Кремера је необично широк и упечатљиво разнолик. Обухвата цео спектар ремек-дела за виолину класицизма и романтизма, заједно са делима водећих композитора двадесетог и двадесет првог века, као што су Берг, Хензе и Штокхаузен. Такође је промовисао рад савремених руских и источноевропских композитора и изводио многа важна нова дела која су му посвећена. Његово име је уско повезано са композиторима као што су Алфред Шнитке, Арво Парт, Гија Канчели, Софија Губајдулина, Валентин Силвестров, Луиђи Ноно, Едисон Денисов, Ариберт Рајман, Петерис Васкс, Џон Адамс, Виктор Кисина, Мајкл Најман, Филип Глас, Леонид Десјатников и Астор Пјацола, чија дела изводи на начин који поштује традицију, а истовремено је потпуно свестан њихове свежине и оригиналности. Може се рећи да ниједан други солиста сличног међународног угледа није толико учинио за промовисање савремених композитора и нове музике за виолину као Гидон Кремер.

 

Гидон Кремер је изузетно плодан уметник, са више од 120 снимљених албума. Многи од ових албума су добили престижне међународне награде и признања због његових изузетних интерпретативних увида. Међу многим наградама, издвајају се Гран При ду Диск, Дојч Шпалплатен награда, Музичка награда Ернст фон Сименс, Бундесфердинсткројц, Прва награда Музичке академије Чигијана, Награда Тријумф 2000 (Москва), Награда Унеска 2001, Награда Saeculum Glashütte Original MusikFestspielPreis из Дрездена 2007, Rolf Schock награда за музичку уметност из Стокхолма 2008, Награда за животно дело Истанбулског музичког фестивала 2010, и Una Vita Nella Musica – награда Артур Рубинштајн из Венеције 2011. године. 2016. године, Гидон Кремер је добио и Премијум Империјале награду која се сматра Нобеловом наградом за музику.

 

  1. године, маестро Кремер је основао камерни оркестар Кремерата Балтика, како би подстакао изузетне младе музичаре из три балтичке државе – Естоније, Летоније и Литваније. Ансамбл и његов оснивач су заједно интензивно наступали протеклих двадесет година, гостујући на водећим светским фестивалима и концертним дворанама. Такође су снимили више од двадесет албума за издавачке куће Телдек, Нонсач, Бурлеск, Дојче Грамофон и ECM.

 

У фебруару 2002. године, Гидон Кремер и Кремерата Балтика су освојили Греми награду у категорији Најбољи наступ малог ансамбла за албум Након Моцарта за издавачку кућу Нонсач; албум је касније те године добио и ECHO Klassik награду. Њихово издање из 2014. године за ECM, са делима Мјечислава Вајнберга, било је номиновано за Греми 2015. године.

 

Те исте 2015. године, Дојче Грамофон је објавио албум Нова доба, који садржи снимак Концерта за виолину бр. 2: Америчка четири годишња доба Филипа Гласа, као и дела Парта, Канчелија и Шигеруа Умебајашија, у извођењу Гидона Кремера и Кремератe Балтикe. Њихов најновији албум, који је ECM објавио у октобру 2015. године поводом 80. рођендана Гије Канчелија, садржи Канчелијева дела Кјароскуро за виолину, гудачки оркестар и перкусије и Сумрак за две виолине и гудачки оркестар, са маестром Кремером и Патрицијом Копачинскајом као солистима. Оба ова издања су убрзо након објављивања побрала сјајне критике и привукла значајну пажњу међународне публике.

 

Поводом 70. рођендана овог виолинисте, Дојче Грамофон је у октобру 2016. објавио ограничени тираж CD BOX издања – укупно 22 ЦД-а са комплетним снимцима концерата за виолину за ову издавачку кућу, са два изузетна концептуална албума Кремерате Балтике, укључујући и први снимак Шниткеовог Концерта за три, који претходно није био објављен. ECM New Series је овај јубилеј обележио објављивањем новог албума свих камерних симфонија Мјечислава Вајнберга, снимљеним заједно са Кремератом Балтиком, и изданим у јануару 2017. године.

 

Посебно треба нагласити Кремерову посвећеност „откривању“ композитора Мјечислава Вајнберга, чему је дао посебне доприносе у последњим годинама. 2019. и 2021. године, Дојче Грамофон и Аксентус Музик објавили су албуме које је Гидон Кремер снимио са оркестарским и камерним делима Вајнберга.

 

Гидон Кремер свира на инструменту који је 1641. године израдио Никола Амати. Аутор је четири књиге, од којих је најновија Писма младом пијанисти (2013). Ова дела су преведена на многе језике и одражавају ширину његових уметничких трагања и естетских погледа.