Languages

Jan Fogler

U svojoj istaknutoj karijeri, violončelista Jan Fogler ostvario je uspešne saradnje sa mnogim renomiranim dirigentima i međunarodno priznatim orkestrima širom sveta, kao što su Njujorška filharmonija, Orkestar Gevandhaus iz Lajpciga, Nemački simfonijski orkestar iz Berlina i Londonska filharmonija. Njegov izuzetan talenat mu je omogućio da istražuje izražajne mogućnosti violončela i uspostavi prisan dijalog sa savremenim kompozitorima i umetnicima. To podrazumeva redovne svetske premijere dela Tigrana Mansurijana (sa Simfonijskim orkestrom Radija Jugozapadne Nemačke pod vođstvom Semjona Bičkova), Džona Harbisona (sa Mirom Vang i Simfonijskim orkestrom iz Bostona), Uda Cimermana (Simfonijski orkestar Bavarskog radija), Volfganga Rima (Dvostruki koncert sa Mirom Vang), Jorga Vidmana (Koncert za violončelo Tamne žice, posvećen upravo Janu Fogleru), Nikoa Mjulija, Svena Helbiga i Žu-Longa (Koncert za violončelo i orkestar Tri kontinenta, komponovan za Jana Foglera) i Šona Šeperda (Na vedar dan – kompozicija zasnovana na ciklusu pesama Ule Han, za violončelo, horove i orkestar, premijerno izvedea 2023. godine sa Državnom  filharmonijom iz Hamburga pod dirigentskom palicom Kenta Nagana). Njujork tajms veliča njegovo osećajno sviranje bogatog tona, a Frankfurter Algemajne Cajtung mu pripisuje sposobnost da pod njegovim prstima violončelo zapeva najlepšim glasom.

 

Pored svojih solističkih angažmana, Jan Fogler stalno traži nove načine da kombinuje muziku sa drugim umetnostima. U februaru 2024. godine, održao je izuzetno hvaljen koncert u Ajzak Stern Auditorijumu u Karnegi Holu sa inauguralnom pesnikinjom Amandom Gorman, izvodeći savremene pesme Gormanove uz svite za violončelo J. S. Baha. Duo se pojavio u popularnoj emisiji Late Night Show sa voditeljem Stivenom Kolberom u martu 2024. godine. Jan Fogler je takođe sarađivao sa glumcem Bilom Marejem na muzičko-literarnom projektu Bil Marej, Jan Fogler i prijatelji – novi svetovi. Inovativni program ovog projekta privukao je međunarodnu pažnju i spojio dela Tvena, Hemingveja, Vitmana, Kupera, Bernštajna, Baha, Pjacole, Mansinija, Geršvina i Fostera u neočekivanom i uzbudljivom istraživanju odnosa između literature i muzike.

 

Istaknuti angažmani u solističkoj karijeri Jana Foglera uključuju koncerte sa Njujorškom filharmonijom – kako u Njujorku, tako i u Drezdenu, povodom ponovnog otvaranja obnovljene Crkve naše Gospe u Drezdenu pod dirigentskom palicom Lorina Mazela 2005. godine – kao i sa Simfonijskim orkestrima iz Čikaga, Bostona, Pitsburga i Montreala, orkestrom Sächsische Staatskapelle iz Drezdena, Simfonijskim orkestrom iz Birmingema, Orkestrom Akademija Sv. Ćećilije iz Rima, Bečkim simfonijskim orkestrom, Minhenskom filharmonijom, kao i sa ansamblom Vitezovi. Sarađivao je sa dirigentima kao što su Andris Nelsons, Fabio Luizi, Ser Antonio Papano, Valerij Gergijev, Tomas Hengelbrok, Manfred Honeck i Kent Nagano.

 

Pod umetničkim vođstvom Jana Foglera i dirigenta Kenta Nagana, Vagnerova tetralogija Prsten Nibelunga će biti izvedena u umetničkom kontekstu perioda u kojem je komponovana, prema najnovijim istraživanjima o Vagneru i istorijski informisanoj izvođačkoj praksi. Ovo izvođenje biće integrisano u opsežan prateći program kao deo višegodišnjeg projekta Vagnerovi ciklusi Drezdenskog muzičkog festivala od 2023. do 2026. godine. Uvod u ovaj program je bilo izvođenje Rajnskog zlata na Drezdenskom muzičkom festivalu 2023. godine i turneja u Kelnu, Ravelu i Lucernu pod vođstvom Kenta Nagana. Izvođenje opere Valkira kao drugog dela ovog epskog narativa, predstoji u 2024. godini.

 

Jan Fogler uspešno sarađuje sa izdavačkom kućom Soni Klasikal od 2003. godine i u okviru te saradnje je do sada snimljeno i objavljeno oko 20 CD-ova. Najnovija izdanja uključuju Koncerte za violončelo Edvarda Laloa i Enrikea Kazalsa iz marta 2023. godine, zatim album Dvoržak koji je s fokusom na dela ovog kompozitora, snimljen zajedno sa muzičarima okupljenim na Moricburškom festivalu i objavljen u julu 2022. godine. Na albumu Pop pesme objavljenom u maju 2022. godine, Jan Fogler zajedno sa Omerom Majr Velberom i Simfonijskim orkestrom Bi-Bi-Si-ja istražuje istoriju pop pesme kroz protekle vekove. U junu 2020. godine, objavljen je njegov snimak koncerta za violončelo Tri kontinenta, koji su posebno za njega komponovali Niko Mjuli (SAD), Sven Helbig (Nemačka) i Žu Long (Kina). Ovo izdanje Fogler je snimio zajedno sa Simfonijskim orkestrom Radija Zapadne Nemačke pod dirigentskom palicom Kristijana Mačelara, a na njemu se takođe nalazi i snimak Šostakovičevog Koncerta za violončelo br. 2 sa orkestrom Marinski pod dirigentskom palicom Valerija Gergijeva.

 

Raniji snimci uključuju dvostruke koncerte za violinu i violončelo Rima, Bramsa i Harbisona, zajedno sa violinistkinjom Mirom Vang, Kraljevskim škotskim nacionalnim orkestrom i dirigentom Piterom Oundžijanom (maj 2018), kao i Šumanov Koncert za violončelo zajedno sa orkestrom Muzičkog festivala u Drezdenu i Ivom Boltonom (oktobar 2016), Rokoko varijacije Čajkovskog sa Simfonijskim orkestrom Frankfurtskog radija, pod dirigentskom palicom Andresa Orosko-Estrade i ansamblom Moricburškog festivala (mart 2016), zatim Koncerti iz Venecije sa baroknim orkestrom La Folia koji sadrži venecijanske koncerte za violončelo iz 18. veka Vivaldija, Kaldare, Porpore i drugih, potom album Šumanovog ciklusa Pesnikova ljubav sa Elen Grimo i drugima, kao i njegov veoma hvaljen snimak Bahovih Šest svita za solo violončelo. Nakon uspeha njegovog CD-a Moje melodije sa kratkim karakternim komadima, objavljen je i drugi deo ovog izdanja. Usledio je nagrađivani snimak Dvoržakovog Koncerta za violončelo sa Njujorškom filharmonijom pod vođstvom Dejvida Robertsona (nagrade Pizzicato Supersonic, Diapason d’Or Janvier, Choc – Le Monde de la Musique Mars).

 

Jan Fogler je od oktobra 2008. godine intendant renomiranog Muzičkog festivala u Drezdenu, kao i umetnički direktor Moricburškog festivala od 2001. godine. Godine 2017, Moricburški festival je proslavio 25 godina postojanja kao jedan od najpriznatijih međunarodnih festivala kamerne muzike.

 

Godine 2006, Jan Fogler je dobio Evropsku nagradu za kulturu, a 2011. godine i Erih-Kestner nagradu za toleranciju, humanost i međunarodno razumevanje. U junu 2018, kao direktoru Muzičkog festivala u Drezdenu dodeljena mu je Evropska nagrada za kulturu TAURUS. Godine 2021, Jan Fogler je odlikovan Ordenom zasluga Savezne Republike Nemačke.

 

Jan Fogler svira na Stradivarijevom violončelu Eks Kastelbarko/Fau iz 1707. godine.