Drugi u nizu pozorišnih koncerata iz ciklusa “Teatar u Filharmoniji”, posvećen Petru Ilјiču Čajkovskom, zakazan je za četvrtak 1. decembar, od 19 časova. Čuvenu korespodenciju kompozitora i njegove mecene – Nadežde fon Mek čitaju glumci Vladimir Aleksić i Tamara Krcunović, a reditelјski potpisuje Nikola Ljuca. Okuplјeni u različitim kamernim sastavima, Filharmoničari izvode odabrane numere ovog kompozitora, vođeni reditelјskom umesto dirigentskom rukom.
Čajkovski i Nadežda Fon Mek su jedno drugom predstavlјali najveći oslonac u svim životnim okolnostima u periodu od trinaest godina. Intrigantan odnos kompozitora i bogate udovice, dokumentovan je u oko 500 sačuvanih pisama od preko 1200 razmenjenih. Dugogodišnje prijateLjstvo postojano je samo u pisanoj reči, budući da se na kompozitorovo insistiranje nikad nisu sastali.
Reditelј Nikola Ljuca posebno je fasciniran njihovim odnosom, koji ga je odveo u promišlјenje na temu mecenstva u današnjem društvu:
“Mecenstvo je kao zaboravlјena reč, danas se ta ideja svodi na izbegavanje poreza. Nadežda Fon Mek deluje kao ekscentrik prošlog vremena umesto snažna ženska figura koja pomaže Čajkovskom da se izbori sa svojim depresijama i nesređenom seksualnošću i da uprkos njima stvori svoja najveća dela”, kaže Nikola Ljuca, reditelј filma “Vlažnost” sa kojim je učestvovao na Berlinskom festivalu 2016. godine, nakon čega je osvojio sve nacionalne filmske nagrade. Radeći na filharmonijskom projektu, Ljuca istražuje da li su Čajkovski i Nadežda Fon Mek bili u nekoj vrsti intelektualnog braka, namerno nekonzumiranog i neviđenog: “Preko 500 sačuvanih pismama smo pretvorili u jedan prikaz emotivnih i intelektualnih ekstrema dvoje posebnih istorijskih figura.”
Ciklus “Teatar u Filharmoniji” spaja pozorišnu i muzičku umetnost u jedan svojevrsni događaj. Muzičari Beogradske filharmonije dele scenu sa glumcima Vladimirom Aleksićem i Tamarom Krcunović nudeći slušaocima, a sada i gledaocima novu perspektivu u uživanju i razumevanju dela velikih kompozitora. Koristeći korespodencije kompozitora sa njima važnim osobama, sa jedne strane, i njihovog stvaralaštva sa druge, tokom ciklusa pozorišnih koncerata će se još bliže “upoznavati” Maler, Šuman i Stravinski.