U nedelju, 21. oktobra u 20 časova u Beogradskoj filharmoniji, višestruko nagrađivani švedski pijanista i kompozitor Mati Bije, održaće koncert na prepariranom klaviru. Na koncertu će izvesti filmske kompozicije za koje je nagrađivan najvažnijim nagradama u Švedskoj i šire, kao i solo numere sa najnovijeg albuma “This Forgotten land”. Muzika koju Bije stvara najviše sličnosti ima sa kompozicijama Debisija i Satija.
Kritičari ističu da “uspeva da slika muzikom” koja “podseća na ono čudno, romantično raspoloženje koje vas spopadne kada čujete stare vrteške, vergl, zvukove iz zabavnog parka ili drugih zaboravljenih mesta” (časopis The Wire). Jednu improvizovanu sesiju izvešće i polaznici radionice koju će Mati održati pre koncerta.
2018. godine obeležava se 100 godina od rođenja Ingmara Bergmana, jednog od najvećih filmskih umetnika i autora svih vremena, a projekat “Film, muzika i nešto između” baca svetlo na specifičan deo Bergmanovog filmskog univerzuma – njegovo shvatanje muzike. Tako će kompozitor i pijanista Mati Bije, koji je imao priliku da radi i sa samim Bergmanom, biti gost Beograda i učestvovaće u nizu programa.
Bije je napisao i seriju kompozicija za rane švedske neme filmove, kao što su “Fantomska kočija” (1921) i “Saga o Gesti Berling” (1924). Komponovao je muziku za više od 30 filmova i televizijskih serija, a nekoliko godina je bio saradnik Kraljevskog pozorišta Dramaten u Stokholmu. 2014. imao je čak dve nominacije za najvažniju švedsku nagradu za filmsku muziku (Guldbagge) i osvojio je sa muzikom za film “Faro”, a 2009. je takođe osvojio Guldbagge za film “Trenuci za večnost” koji je bio i švedski kandidat za Oskara. Objavio je brojne solo albume kao i albume u saradnji sa drugim autorima, uključujući “Hidrin san” sa Anom fon Hausvolf i “Maailma” sa kultnom finskom autorkom Lau Nau. Radio je sa Bergmanom na televizijskom filmu “Poslednji uzdah” (1994).
Mati je pijanista koji voli da istražuje klavir kao instrument, često svira na prepariranom klaviru, a u svoje izvođenje uključuje i druge zvuke i atmosfere – “za mene su inspirativni instrumenti koji imaju manu, slabost koja ih čini posebnim”. Karakterišu ga kao “izvanrednog izvođača, sa sopstvenim, neuporedivim stilom improvizacije na klaviru”.
Eho animato realizuje ovaj projekat u saradnji sa partnerima – Ambasada Švedske u Beogradu, Beogradska filharmonija, Muzej jugoslovenske kinoteke, izdavačka kuća Geopoetika. Projekat je sufinansiran na konkursu za savremeno stvaralaštvo Ministarstva kulture Republike Srbije.
Besplatne ulaznice mogu se preuzeti na blagajni Beogradske filharmonije od ponedeljka 15.10.