Markus Boš
Markus Boš jedan je od najistaknutijih ličnosti na nemačkoj dirigentskoj sceni i veoma tražen gostujući dirigent širom sveta. Ovaj nemački umetnik brazilsko-italijanskog porekla, kao i veliki broj dirigenata u Nemačkoj, vrlo rano se odlučio za karijeru kapelmajstorа: nakon angažmana u državnim pozorištima u Vizbadenu i Sarbrikenu i sa Državnom operom iz Halea, bio je generalni muzički direktor (GMD) grada Ahena od 2002. do 2012. i Državnog teatra i državnog simfonijskog orkestra u Nirnbergu od 2011. do 2018. Njegov operski repertoar sada uključuje više od 90 muzičko-scenskih dela, među kojima su i veliki projekti kao što su Vagnerov ciklus Prsten Nibelunga i Berliozovi Trojanci. Simfonijski orkestar u Ahenu – nekada vođen slavnim dirigentima kao što su Herbert fon Karajan i Volfgang Zavališ – uspeo je ponovo da vrati na međunarodnu mapu klasične muzike sa živim CD snimcima simfonija Antona Bruknera. “Uzbudljivo slušalačko iskustvo” napisao je časopis Ogledalo kulture (Kulturspiegel), a televizijski kanal WDR (Westdeutscher Rundfunk) iz Kelna primetio je da ahenski ciklus nije trebalo da se plaši “bilo kakvih istaknutih imena”. Bramsovi snimci sa orkestrom iz Ahena takođe svedoče o izuzetnom kvalitetu koji je Boš postigao sa ansamblom.
Bošu je pošlo za rukom da izvede sličan podvig u Nirnbergu sa snimcima devet simfonija i simfonijskih poema Antonina Dvoržaka. Ovaj ciklus kritičari su pozdravili kao “divan pristup pripovedanju”. Klassik.com je čak govorio o “srećnom otkriću za sve ljubitelje Dvoržaka”.
Godine 2010. Markus Boš preuzeo je dužnost umetničkog direktora starog tradicionalnog operskog festivala u Hajdenhajmu. Pod njegovim vođstvom, ovaj događaj evoluirao je u međunarodno poznati operski spektakl, nemalim delom i zbog orkestra Hajdenhajmskog operskog festivala, Kapela Akvileja, ansambla vrhunskih muzičara koji je osnovan na inicijativu Markusa Boša.
Ovaj “zvučni zavodnik”, kako ga je nazvala radio stanica Deutschlandfunk Kultur, u svakom slučaju nastoji da krene novim, inovativnim putevima i da dođe do novih formata za koncerte i događaje. Godine 2008. dirigovao je prvom međunarodno slobodno-dostupnom internet emisijom uživo (Saloma u Ahenu) i prvom operskom premijerom ikada prikazanom kao prenos uživo u bioskopima (Tristan i Izolda u Nirnbergu). Takođe je nekoliko puta dirigovao najvećim događajem klasične muzike u Evropi na otvorenom, Klassik Open Air u Nirnbergu.
Godina 2016. označila je novu fazu u njegovoj karijeri. Kao redovni profesor na Univerzitetu za muziku i scenske umetnosti u Minhenu, prenosi svoje znanje i iskustvo mladim dirigentima. Međutim, Markus Boš je i dalje aktivan kao gost dirigent, nedavno nastupajući sa simfonijskim orkestrom iz Lajpciga, Nemačkom operom u Berlinu, Kelnskom operom i Državnom operom iz Hamburga, između ostalih. Do sada je dirigovao preko 100 orkestara širom sveta. Ove sezone gostovaće u Beču, Milanu, Parmi, Palermu i Kataru. Radoznao i otvoren, kultiviše veoma širok spektar simfonijskog i operskog repertoara. Vodio je brojne premijere i sarađivao sa uticajnim rediteljima kao što su Peter Konvični, Kaliksto Bieto i Stefan Braunšvajg.
Godine 2018, postao je rezidencijalni dirigent Severnonemačke filharmonije u Rostoku. Takođe je glavni gostujući dirigent u Jugozapadnonemačkoj filharmoniji iz Konstanca.
Njegovu kvalifikovanost kao timskog igrača pokazuje i njegova inicijativa za stvaranje foruma za razmenu mišljenja nemačkih generalnih muzičkih direktora: Markus Boš je predsedavajući nemačke konferencije GMD.