28/11/16

Други у низу позоришних концерата из циклуса “Театар у Филхармонији”, посвећен Петру Иљичу Чајковском, заказан је за четвртак 1. децембар, од 19 часова. Чувену коресподенцију композитора и његове мецене – Надежде фон Мек читају глумци Владимир Алексић и Тамара Крцуновић, а редитељски потписује Никола Љуца. Окупљени у различитим камерним саставима, Филхармоничари изводе одабране нумере овог композитора, вођени редитељском уместо диригентском руком.
 
Чајковски и Надежда Фон Мек су једно другом представљали највећи ослонац у свим животним околностима у периоду од тринаест година. Интригантан однос композитора и богате удовице, документован је у око 500 сачуваних писама од преко 1200 размењених. Дугогодишње пријатељство постојано је само у писаној речи, будући да се на композиторово инсистирање никад нису састали.
 
Редитељ Никола Љуца посебно је фасциниран њиховим односом, који га је одвео у промишљење на тему меценства у данашњем друштву:
 
Меценство је као заборављена реч, данас се та идеја своди на избегавање пореза. Надежда Фон Мек делује као ексцентрик прошлог времена уместо снажна женска фигура која помаже Чајковском да се избори са својим депресијама и несређеном сексуалношћу и да упркос њима створи своја највећа дела”, каже Никола Љуца, редитељ филма “Влажност” са којим је учествовао на Берлинском фестивалу 2016. године, након чега је освојио све националне филмске награде. Радећи на филхармонијском пројекту, Љуца истражује да ли су Чајковски и Надежда Фон Мек били у некој врсти интелектуалног брака, намерно неконзумираног и невиђеног: “Преко 500 сачуваних писмама смо претворили у један приказ емотивних и интелектуалних екстрема двоје посебних историјских фигура.”
 
Циклус “Театар у Филхармонији” спаја позоришну и музичку уметност у један својеврсни догађај. Музичари Београдске филхармоније деле сцену са глумцима Владимиром Алексићем и Тамаром Крцуновић нудећи слушаоцима, а сада и гледаоцима нову перспективу у уживању и разумевању дела великих композитора. Користећи коресподенције композитора са њима важним особама, са једне стране, и њиховог стваралаштва са друге, током циклуса позоришних концерата ће се још ближе “упознавати” Малер, Шуман и Стравински.