У недељу, 21. октобра у 20 часова у Београдској филхармонији, вишеструко награђивани шведски пијаниста и композитор Мати Бије, одржаће концерт на препарираном клавиру. На концерту ће извести филмске композиције за које је награђиван најважнијим наградама у Шведској и шире, као и соло нумере са најновијег албума “Тхис Форготтен ланд”. Музика коју Бије ствара највише сличности има са композицијама Дебисија и Сатија.
Критичари истичу да “успева да слика музиком” која “подсећа на оно чудно, романтично расположење које вас спопадне када чујете старе вртешке, вергл, звукове из забавног парка или других заборављених места” (часопис Тхе Wире). Једну импровизовану сесију извешће и полазници радионице коју ће Мати одржати пре концерта.
2018. године обележава се 100 година од рођења Ингмара Бергмана, једног од највећих филмских уметника и аутора свих времена, а пројекат “Филм, музика и нешто између” баца светло на специфичан део Бергмановог филмског универзума – његово шватање музике. Тако ће композитор и пијаниста Мати Бије, који је имао прилику да ради и са самим Бергманом, бити гост Београда и учествоваће у низу програма.
Бије је написао и серију композиција за ране шведске неме филмове, као што су “Фантомска кочија” (1921) и “Сага о Гести Берлинг” (1924). Компоновао је музику за више од 30 филмова и телевизијских серија, а неколико година је био сарадник Краљевског позоришта Драматен у Стокхолму. 2014. имао је чак две номинације за најважнију шведску награду за филмску музику (Гулдбагге) и освојио је са музиком за филм “Фаро”, а 2009. је такође освојио Гулдбагге за филм “Тренуци за вечност” који је био и шведски кандидат за Оскара. Објавио је бројне соло албуме као и албуме у сарадњи са другим ауторима, укључујући “Хидрин сан” са Аном фон Хаусволф и “Мааилма” са култном финском ауторком Лау Нау. Радио је са Бергманом на телевизијском филму “Последњи уздах” (1994).
Мати је пијаниста који воли да истражује клавир као инструмент, често свира на препарираном клавиру, а у своје извођење укључује и друге звуке и атмосфере – “за мене су инспиративни инструменти који имају ману, слабост која их чини посебним”. Карактеришу га као “изванредног извођача, са сопственим, неупоредивим стилом импровизације на клавиру”.
Ехо анимато реализује овај пројекат у сарадњи са партнерима – Амбасада Шведске у Београду, Београдска филхармонија, Музеј југословенске кинотеке, издавачка кућа Геопоетика. Пројекат је суфинансиран на конкурсу за савремено стваралаштво Министарства културе Републике Србије.
Бесплатне улазнице могу се преузети на благајни Београдске филхармоније од понедељка 15.10.