Languages

Stiven Iserlis

Hvalјen širom sveta zbog svoje tehnike i muziciranja, britanski violončelista Stiven Iserlis izgradio je izvanrednu karijeru kao solista, kamerni muzičar, pedagog, pisac i novinar.

 

U ulozi koncertnog soliste redovno sarađuje sa najpoznatijim svetskim orkestrima i dirigentima, među kojima su u poslednje vreme Berlinska filharmonija, Budimpeštanski festivalski orkestar, orkestar Filharmonija, simfonijski orkestri iz Klivlenda, Minesote i Japanske radiotelevizije. Svake godine održava resitale u velikim muzičkim centrima, sarađuje sa pijanistima poput Džeremija Denka, Kirila Gerštajna, Stivena Hafa, Aleksandra Melјnikova, Olija Mustonena, Mihaila Pletnjova, Adraša Šifa, Koni Ših i Deneša Varjona, a nastupa i sa mnogim vodećim svetskim kamernim orkestrima, uklјučujući i ansamble koji sviraju na istorijskim instrumentima. Stiven takođe praktikuje neobičnu tehniku vođenja kamernih orkestara sa pozicije violončeliste, u klasičnim programima.

 

Kao kamerni muzičar, kreira i izvodi programe na mnogim najpoznatijim svetskim festivalima i koncertnim dvoranama, uklјučujući Vigmor hol, 92nd St Y u Nјujorku, kao i na festivalima u Salcburgu i Verbijeu. Neki od ovih specijalo osmišlјenih programa bili su U senci rata – veliki ciklus u Vigmor holu povodom obeležavanja stogodišnjice početka Prvog svetskog rata; istraživanje češke muzike; nastavničko-učenička linija između Sen-Sansa, Forea i Ravela; međusobni afinitet između violončela i lјudskog glasa; različiti aspekti života i stvaralaštva Roberta Šumana; muzika Sergeja Tanjejeva (profesora Stivenovog dede, Julijusa Iserlisa). Na ovim koncertima Stivenu se pridružuje redovna grupa prijatelјa među kojima su violinisti Džošua Bel, Pamela Frank i Izabel Faust, violistkinja Tabea Cimerman i klarinetista Majkl Kolins.

 

Stiven neguje veliko interesovanje za istorijsku izvođačku praksu; pored saradnje sa mnogim od najpoznatijih orkestara koji sviraju na istorijskim instrumentima, on drži i resitale na čembalu i fortepijanu. Zajedno sa Robertom Levinom, koji svira originalne klavire iz Betovenovog doba ili njihove replike, Stiven redovno izvodi kompletan Betovenov opus za violončelo i klavir na dva resitala. Takođe, kao veliki promoter savremene muzike izveo je premijere brojnih novih kompozicija, kao što su Zaštitni veo (The Protecting Veil) Džona Tavernera (i druga Tavernerova dela), Pronađena mesta (Lieux retrouvés) Tomasa Adesa, Sonata za violončelo i klavir levom rukom Stivena Hafa, Koncert u jednom stavu Volfganga Rima, Koncert u plavom Dejvida Metjuza, kompozicije za violončelo i klavir Olija Mustonena i delo Za Stivena Đerđa Kurtaga.

 

Pisanje i sviranje za decu je još jedna oblast za koju ima veliko interesovanje. Stivenove knjige za decu o životima velikih kompozitora – Zašto je Betoven prosuo paprikaš i njen nastavak Zašto je Hendlova perika poskakivala – objavila je izdavačka kuća Faber&Faber. Takođe, napisao je i tri muzičke priče za decu – Violina crvenkapica (Little Red Violin), Zlatočivija i tri violončela (Goldiepegs and the Three Cellos) i Violončelјuga (Cindercella) – uz muziku Oskarom nagrađene kompozitorke En Dadli; priče je objavila bečka izdavačka kuća Universal Edition. Kao pedagog, Stiven Iserlis često drži majstorske kurseve širom sveta, a poslednjih sedamnaest godina radi kao umetnički direktor Međunarodnog seminara muzičara u Praša Kouvu u Kornvolu, na kome su mu se kao predavači pridružili i Andraš Šif, Tomas Ades i Ferenc Radoš. Kao pisac i novinar, Stiven redovno daje doprinos publikacijama u štampi, poput časopisa Gramofon i dnevnog lista Gardijan, kao gostujući urednik je uređivao časopis Strad, a redovno se pojavlјuje i na Bi-Vi-Si radiju – nedavno kao pisac i voditelј dokumentarnog programa o životu Roberta Šumana i kao voditelј dve epizode emisije Klasika subotom.

 

Nјegova raznorodna interesovanja se ogledaju u velikom broju objavlјenih snimaka, za koje su mu uručene brojne nagrade. Snimak kompletnog opusa Bahovih Svita za solo violončelo u izdanju diskografske kuće Hyperion pobrao je najbolјe moguće kritike, časopis Gramofon ga je proglasio Instrumentalnim albumom godine, a na godišnjoj dodeli nagrada Classical Brits dobio je priznanje Izbor kritičara. Od ostalih izdanja u poslednje vreme izdvajaju se Dvoržakov Koncert za violončelo sa Kamernim orkestrom Maler i dirigentom Danijelom Hardingom; kompletni Betovenov opus za violončelo sa Robertom Levinom na fortepijanu, nagrađen priznanjem Deutsche SchallplattenPreis; kao i albumi resitala sa Tomasom Adesom i Olijem Mustonenom. U narednom periodu očekuju nas snimci koncerata Prokofjeva i Šostakoviča sa Simfonijskim orkestrom Frankfurtskog radija i dirigentom Pavom Jarvijem, kao i resitali sa Stivenom Hafom i Ričardom Egarom.

 

Stiven Iserlis je dobitnik brojnih priznanja. Godine 1998. je imenovan za Komandanta reda britanskog carstva za zasluge u oblasti muzike, a 2000. je dobio nagradu Šuman od grada Cvikau. Stiven je 2013. godine postao jedan od dvojice jedinih violončelista koji su primlјeni u Dvoranu slavnih časopisa Gramofon.

 

Većinu svojih koncerata svira na Stradivarijevom violončelu Markiz de Korberon (Nelsova) iz 1726. godine, koje mu je na korišćenje ustupila Kralјevska muzička akademija.